Bokförsäljning

Almanackor och böcker kan köpas direkt på Rödlundsgården, Köpmangatan 22 alternativt beställas via »kontaktformuläret. Du kan då få dem levererade med post mot portotillägg. Medlemmar i Luleå Hembygdsförening har rabatt på vissa böcker.

Almanacka 2024
Vår populära väggkalender är som vanligt illustrerad med foton från det gamla Luleå. Nostalgi när den är som allra bäst. Köp en åt dig själv, ge som julklapp till en vän - eller både och!
Pris 120 kr  (För medlem: 100 kr)

Vandra i Luleås historia.
Ny och reviderad upplaga av den klassiska guideboken. Innehåller förslag på fyra promenader i själva staden plus sex promenader på Innerstadens kyrkogård. Till samtliga dessa vandringar hör utvikbara färgkartor, samlade längst bak i boken. Dessutom finns fördjupningsavsnitt och plats för egna anteckningar. Mjuk pärm, spiralrygg.
Pris 160 kr. (För medlem: 140 kr.)

Luleå stadsarkivs årsbok 2014-2015.
Läs bland annat om "Erikssons på udden", "Konsten i Luleå genom tiderna" och "Kaffet och evigheten" (om lulebon som uppfann den första kaffeautomaten). Inbunden, 164 s.
Pris 50 kr.

Luleå stadsarkivs årsbok 2016-2017.
Innehåller många intressanta texter: Tysk SS-bataljon i Luleå, Torghandeln genom tiderna, Björnjakt i Bjursträsk och mycket annat. Inbunden, 169 s.
Pris 50 kr.

Edvard Waldenströms dagbok 1855.
Spontant nedskriven dagbok som är en fantastisk källa till kunskap om gamla tider i den lilla staden Luleå och där man kommer nära den dagbokskrivande människan. Den unge mannen Edvards relation till fästmön Charlotta är den röda tråden: kärleksbestyr, ljuva stunder men även skärmytslingar. Vi får en direktkontakt med livets alla skiften i mitten av 1800-talet.
Återberättat av Lars-Gunnar Boman.
Boken utgavs 2006. Pris 50 kr.

En tagg i den svenska igelkotten.
Den militära beredskapen i Luleå under andra världskriget.
Författare: Kurt Johansson.
Boken utgavs 2004. Pris 25 kr.

Forslund i Rödlund.
Om Rödlundsgårdens historia från 1600-talet och framåt.
Boken utgavs 1994. Pris 25 kr.

Luleå i lågor.
En minnessskrift till 100-årsdagen av den stora branden 1887.
Häftet utgavs 1987. Pris 25 kr.

Några rader från Luleå skärgård.
Livet i luleå skärgård på 1950-talet i form av kåserier och berättelser.
Författare: Hjalmar Palmgren.
Utgavs 2002. Pris: 25 kr.